Saturday, November 21, 2009

lirik lagu menanti di barzakh


Ku Merintih, Aku Menangis,


Ku Meratap, Aku Mengharap,


Ku Meminta Dihidupkan Semula,


Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,



Perjalanan Rohku,


Melengkapi Sebuah Kembara,


Singgah Di Rahim Bonda,Sebelum Menjejak Ke Dunia,


Menanti Di Barzakh,Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,


Diperhitung Amalan,Penentu Syurga Atau Sebaliknya,



Tanah Yang Basah Berwarna Merah,Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,


7 Langkah Pun Baru Berlalu,Susai Talkin Penanda Syahdu,


Tenang Dan Damai Di Pusaraku,


Nisan Batu Menjadi Tugu,


Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,



Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,


Seakan Ku Dengari,


Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,


Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan


Tetapi Ia Sebenar Kejadian



Kembali Oh Kembli,


Kembalilah Kedalam Diri,


Sendirian Sendiri,


Sendiri Bertemankan Sepi,


Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,


Terbujur Dan Kaku,


Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,



Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,


Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,


Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,


Tiada Siapa Yang Terkecuali,


Lemah Jemari Nafas Terhenti,


Tidak Tergambar Sakitnya Mati,


Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,



Jantung Berdenyut Kencang,


Menantikan Malaikat Datang,


Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,


Selama Ini Diceritakan


Kini Aku Merasakan


Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan



Ku Merintih, Aku Menangis,


Ku Meratap, Aku Mengharap,


Ku Meminta Dihidupkan Semula,


Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata

Pesanan Lukman Al-Hakim




01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada Allah .




02 - Orang - orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerimanasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari Allah . Orang yanginsaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akansentiasa menerima kemuliaan dari Allah juga.




03 - Hai anakku; orang yang merasa dirinya hina dan rendah diridalam beribadat dan taat kepada Allah , maka dia tawadduk kepadaAllah , dia akan lebih dekat kepada Allah dan selalu berusahamenghindarkan maksiat kepada Allah .




04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu keranakesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikanbaja bagi tanam tanaman.




05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutangitu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktumalam.




06 - Dan selalulah berharap kepada Allah tentang sesuatu yangmenyebabkan untuk tidak menderhakai Allah . Takutlah kepada Allahdengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepasdari sifat berputus asa dari rahmat Allah .




07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanyakerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknyaakan sentiasa banyak melamunkan hal hal yang tidak benar. Ketahuilah,memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripadamemberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.



08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkatbatu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih lagi daripadasemua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yangjahat.



09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yang bodohsebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknyadirimulah saja yang layak menjadi utusan.



10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan,bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itutelah memberikan akibat yang berbahaya.



11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orangmati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah untuk menziarahi orangmati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhiratsedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimukepada kesenangan duniawi sahaja.




12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, keranasesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bilamakanan itu diberikan kepada anjing sahaja.




13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja keranamanisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnyasesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegarandan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.



14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yang takwadan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan carameminta nasihat dari mereka.




15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkauselalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Halitu tidak ubah bagaikan orang yang mencari kayu bakar, maka setelahbanyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahumenambahkannya.



16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, makaujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah.Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkankamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidakdemikian, maka berhati hatilah.




17 - Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta maniswajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanyaseseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yangberharga.



18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanyasebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namunbiarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.




19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yangtidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lainkerana itu adalah sifat riya~ yang akan mendatangkan cela pada dirimu.




20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kepada urusan dunia danhatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakanAllah bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yanglebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.




21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan katakata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebihselamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramumendatangkan manfaat bagi orang lain.



22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan keranasesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yangpasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu,janganlah mensia siakan hartamu.




23 - Barang sesiapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapayang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun,dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotortentu akan menyesal.




24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yang alim lagiberilmu.Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati inimendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah darimutiara kata katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami airhujan.




25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja,dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Janganengkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nantiengkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain.Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habisairnya kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalahtanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifattalam dua muka, kelak akan membinasakan diri.





ucapan terima kasih kepada http://pakarhowto.com/teknik/panduan-25-pesanan-luqmanul-hakim.html untuk rujukan..


dan ucapan terima kasih kepada http://2.bp.blogspot.com/_KR2dyNwSzFE/SchMOvJJhUI/AAAAAAAAATI/J3InyyNLFD4/s320/islamic_wallpaper02.jpg untuk gambar di atas..

KETE MASUK PIT STOP..

Alhamdulillah selesai sudah kerja ku untuk service kereta pada hari inie..setelah beberapa lama merancang akhirnya ALLAH telah mengizinkan ku untuk mem'service' kereta ku pada hari nie..so far takde maslah cuma bunyi dari sistem iafm agak membingitkan telinga ku...tapi pape pun yg penting kereta ku masih ok...segala pujian hanyalah bagi ALLAH S.W.T....

~~kursus~~??????

waduh...betapa boringnya aku nak menghadiri kursus nieee...tapi nak buat macamanakan memang ARAHAN daripada pihak atasan.so terpaksalah aku patuh kan...tapi bagi pendapat aku,,kursus pada hari nie hanyalah sekadar basic semata-mata...bukanlah aku nak berlagak tapi ni hanyalah sekadar pandangan aku..........tapi aku juga yakin bukanlah aku sorang sahaja yang boring bahkan hampir 50% yang mengikuti kursus nie pun mengeluh...cuma datang just untuk menghormati pihak atasan masing.....

cuma satulah yang aku belaja pada hari nie,,walau seboring manapun aku untuk menghdiri kursus nie,,aku tetap bersyukur bahawa itu tandanya aku masih lagi mempunyai kerja....

ALHAMDULILLAH
SEGALA PUJI HANYA PADAMU YA ALLAH